pondělí 8. listopadu 2010

První zastavení nad maskarony


Již několik let se zabývám jedním zdobným prvkem, objevujícím se na fasádách domů - maskaronem. Svůj rozkvět zažil v období secese (art noveau), ruku v ruce v květinovými motivy a křivkami.
Mé pátrání po historii symboliky tohoto zdobného prvku je v plenkách. Zatím jen chodím se zakloněnou hlavou nejčastěji po moravské metropoli a mapuji. Mimo slavnou budovu Tivoli stojící na Veveří má co do macaronů bohatou nabídku více brněnských míst, včetně Masarykovy čtvrti a okolí Lužánek.
Každý den se, s pohledem ulpěným na hlavu medůzy či zvláštního lesního muže, ptám: proč si majitel domu nechal své sídlo ozdobit zrovna touto děsivou hlavou nebo rozšklebenou tlamou ?
Je například jeden a tentýž typ hlavy znakem jednoho rodu zedníků-štukatérů, či naopak motiv zvolil sám investor?
Mrzí mě, že o maskaronech či reliéfech nejsou publikace. Mimo knih o pražských domech jsem knížku o domech jako takových, resp. jejich aversech, v knihovně nenašla.
Svým skromným bádáním mohu zaznamenané markarony rozdělit:

  • lesní muži
  • ženy



  • děti (amorkové)


  • zvířata (psi, medvědi, ryby, nejvíce však lvi)




  • ostatní (slunce, měsíc, různé symboly)

4 komentáře:

  1. Supr, nádhera ! Ale nezapomínej hledět i pod nohy, ať se neocitneš někde v podzemí !!!
    Jaromila

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Jiřinko,
    krásná nová úvodní fotka!!! :o))
    Tvé bádání a studie se mi moc líbí!
    Spoustu lidí totiž vůbec nezvedne hlavu - aby se podívali, co nám minulé generace zanechaly!!!
    Já se jednou takhle kochala a narazila do sloupu veřejného osvětlení!! :o)))))))))))

    Těším se na další Tvé poznatky!
    Jarka

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Jarko(dovoluji si Vám tykat), velmi děkuji za Tvou návštěvu a ocenění. Teletím se radostí:)úvodní fotka prozrazuje že jsem skrytý romantik:) ráda se zamýšlím nad věcmi, které jsou kolem nás, ale my je míjíme, nebo je vidíme ale nechceme jít pod povrch..je tolik věcí k přemýšlení,zkoumání..Kdybys někdy viděla bloumat v ulicích osobu se zasněným pohledem a s foťákem v ruce, tak to jsem možná já:)

    Krásný listo opadový večer, jirinka mignonka

    OdpovědětVymazat