čtvrtek 16. září 2010

Kdo chce být "ová"?

Všimli jste si také, že v současnosti spousta osob/ností ženského pohlaví nosí mužský tvar příjmení? Má nová sousedka se jmenuje Petra Kelner, dnes ráno jsem četla článek o Janě Kirschner a moje kolegyně má nově se narodivší holčičku nesoucí jméno Ellen Reidl.
Milovníci "ová" koncovky omdlévají nenávistí a pohrdáním, řka: "To už té Americe nemůžeme víc lézt do zadku!"
Pravda je ale trochu jiná. Věru, jak se říká-ten, kdo se rozčiluje, většinou nemá informace.
Nedávno mě totiž při listování v archivu trkla do očí jedna věc. Mé příbuzné z 19. století nesly jména jako Marianna Chaloupka, Barbora Večerka či Florentina Blažek. Žádné "ová" se dříve nekonalo. Je snad dívčí koncovka výdobytkem 20. století?
Zajímají mě jakékoliv vaše názory či postřehy.

3 komentáře:

  1. -ová u našich příjmení mi až tak nevadí, ale když komentátoři ve sportu, hudbě atd počešťují, tak bych jim dala čenichovku......!

    OdpovědětVymazat
  2. Milá Jiřinko,
    děkuji za návštěvu mého blogu
    a milou pochvalu.
    Přišla jsem se podívat...
    Hezká úvodní fotografie-moc se mi líbí!! a pěkná báseň...
    a tady je můj postřeh k "ová" :
    Mám schované věci a poklady po mojí milované babičce...
    Z roku 1922 mám její vizitku s jejím příjmením ještě za svobodna a příjmení má mužský tvar!
    V té době to bylo zřejmě běžné...
    Jarka

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý večer, Jarko děkuji za návštěvu a pochvalu. Budu se snažit vyvěšovat víc básní..děkuji i za váš postřeh. Hezký den :)j.

    OdpovědětVymazat